Wiadomości z Rudy Śląskiej

Cyfrowy wymiar biznesu dla śląskich przedsiębiorców

  • Dodano: 2018-03-13 10:00

Kto się nie rozwija, ten się cofa. Ta prawda nigdy nie była tak aktualna w świecie interesów, jak obecnie. Żyjemy w epoce cyfrowej – komunikacja konsumenta z firmą odbywa się głównie przez Internet, to tam wyszukuje on informacje, porównuje  oferty i dokonuje zakupów. Firmy, które opierały się procesowi digitalizacji procesów i usług, dziś często stanowią awangardę swoich branż. Na szczęście, wciąż stoją przed szansą, aby dogonić konkurencję i oczekiwania konsumentów, a nawet...wyprzedzić w tym wyścigu niejedną wielką firmę. Małe i średnie przedsiębiorstwa, działające na terenie województwa śląskiego, stoją przed olbrzymią szansą.

Wdrażanie cyfrowych technologii w codziennych procesach firmy jest tym droższe i bardziej kłopotliwe, im później następuje. Na szczęście, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w działalności gospodarczej jest jednym z elementów strategii rozwoju województwa śląskiego i przedstawiciele sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) mogą ubiegać się o dofinansowanie projektów tego typu. Jest o co walczyć.

Oferta dla (niemal) każdego

Działanie „3.3 RPO WSL – Technologie informacyjno-komunikacyjne w działalności gospodarczej” oferuje dotacje przedsiębiorstwom, które posiadają siedzibę lub oddział na Śląsku. Muszą one przy tym spełniać oficjalne kryteria MŚP, czyli zatrudniać nie więcej niż 250 osób oraz osiągające mniejszy obrót roczny niż 50 milionów euro (lub równowartość) lub osiągające mniejszy bilans roczny niż 43 miliony euro (lub równowartość). Są to warunki, które spełnia mnóstwo firm, które w choćby minimalnym stopniu są zaangażowane w życie gospodarcze województwa śląskiego.

Ważne zadania, wykonalne za pół ceny rynkowej

Potencjalny beneficjent może ubiegać się o dofinansowanie do kwoty 0,5 miliona złotych (nie mniej niż 50 tysięcy), które muszą stanowić 45% lub 50% wartości globalnej projektu (w zależności od trybu przyznanego dofinansowania). W znakomitej większości przypadków, kwoty tego rzędu powinny spokojnie wystarczyć na sfinansowanie planowanych inwestycji i pozwolą wybrać odpowiednie rozwiązania, adekwatne do skali wyzwań.

E-rozwiązania dla e-epoki

Pieniądze można pozyskiwać na projekty, których celem będzie wdrożenie narzędzi informatycznych (tzw. TIK – technologii informacyjno-komunikacyjnych) na polu rozwoju procesów zewnętrznych czy wewnętrznych firmy. Chodzi tu głównie o tworzenie cyfrowych kanałów komunikacji, kreowanie usług, świadczonych drogą elektroniczną lub implementowanie najnowszych rozwiązań telekomutacyjnych. Łatwo sobie wyobrazić, że firmy, które dotychczas działały raczej „offline” mogą dzięki partycypacji w projekcie pokusić się o stworzenie np. sklepu internetowego, cyfrowego systemu archiwizacji i obiegu dokumentów, wdrożenie standardów marketing automation, itp.

Modelowe przykłady sukcesu

Intencją organizatorów jest, aby planowane wykorzystanie środków wpisywało się jednoznacznie w jeden z wymienionych modeli prowadzenia biznesu:

- B2B (Business to business), czyli współpraca przedsiębiorstw – np. narzędzia do wprowadzania zamówień, sklepy internetowe dla przedsiębiorców, itd.

- B2C (Business to client), rozumiane jako wspieranie komunikacji pomiędzy przedsiębiorstwem a jego odbiorcami (osobami fizycznymi), mogą to być takie inicjatywy jak sklepy internetowe, portale konsumenckie, wirtualne bazy danych, etc.

- B2E (business to employee), a więc wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych do celów zarządzania personelem, organizowania jego pracy czy nawet realizacji zadań z zakresu HR – w skład tego modelu wejdą z pewnością m.in. systemy CRM, ERP, SAP, tworzenie i rozbudowa platform do e-learningu, itp.

- C2C (consumer to consumer), czyli działania zmierzające do stymulowania, utrzymywania i podnoszenia standardów interakcji między klientami przedsiębiorstwa – przykładowo, mogą to być systemy wymiany opinii (blogi użytkowników, portale aukcyjne i ogłoszeniowe), komunikatory tekstowe i głosowe, etc.

Szansa, której nie warto przegapić

Jeśli firma spełnia kryteria naboru i w swoich planach strategicznych ma działania o zbliżonym charakterze do wymienionych wyżej, zdecydowanie powinna wziąć udział w konkursie. Dofinansowanie do ponad 500 tysięcy złotych definitywnie należy do okazji, jakich nie należy ignorować. Powyższe dotyczy także sposobu przygotowania się do postępowania.

Dla przedsiębiorstw z sektora MŚP, ubieganie się o dotację może być bardzo wymagającym procesem – wypełnianie wniosków, stworzenie profesjonalnego biznesplanu, znalezienie przekonujących raportów rynkowych, które podniosą szanse na pozytywne zaopiniowanie propozycji to trudna sztuka, wymagająca poświęcenia sporych ilości czasu i doświadczenia. Z tego tytułu, aby nie pozwolić szansie przejść koło nosa, warto sięgnąć po pomoc profesjonalnych firm doradczych, jak np. mgpremium.pl. Powodów jest wiele – najważniejszy z nich to zmniejszanie ryzyka niepowodzeń – tego typu agencje z reguły dysponują danymi o własnej skuteczności, niekiedy nawet dotyczących poprzednich edycji tego samego projektu. Pozwala to wierzyć, że eksperci z takiej firmy o wiele lepiej przygotują wniosek od nas samych, a przy wysokiej skuteczności w pozyskiwaniu środków z tego samego lub podobnych działań można ich udział traktować jako swojego rodzaju gwarancję skuteczności i odpowiedzialnego podejścia. Walcząc o spore kwoty i podniesienie standardów funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa, warto zainwestować dodatkowe środki na profesjonalną obsługę wniosku.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.